کد مطلب:276932 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:133

کشته شدن انسانهای بیگناه
از جمله ی علائمی كه در خطبه ی امیرالمؤمنین علیه السلام به روایت (اصبغ) درمورد علائم



[ صفحه 272]



ظهور حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه ذكر گردیده است، كشته شدن انسانهای بیگناه و بی دفاعی است كه با وجود دور بودن از میدان جنگ، بدون جرم و گناه و بی آنكه بتوانند از خود حركت و مقاومتی نشان دهند و خویشتن را در برابر حمله ی ناجوانمردانه و غافلگیرانه دشمن آماده نمایند به قتل می رسند.

این علامت از علامتهای بسیار عجیب و شگفت آوری است كه شایان توجه و درخور دقت است، زیرا امیرالمؤمنین علیه السلام با اتكاء به علم و دانش خدادادی با یك جمله ی كوتاه و پر مغز (و قتل الاسقع صبرا فی بیعة الاصنام) به وقوع چنین حادثه ی دردآوری در آینده اشاره نموده و با ذكر همان یك جمله ی كوتاه ولی بسیار پر مغز و پر معنی هم علت بروز جنگ، و هم انگیزه ی كشته شدن انسانهای بیگناه را بیان فرموده است.

اما متأسفانه پیشینیان ما و كسانی كه خطبه ی حضرت را به زبان فارسی برگردانده و ترجمه نموده اند از حقیقت معنای عجیبی كه در جمله ی مذكور به كار رفته است غفلت ورزیده و با یك ترجمه ی تحت اللفظی و سطحی از این علامت بسیار مهم، گذشته اند.

اینك، برای اینكه معنای واقعی جمله مزبور به دست آمده و تصویر روشنی از فرمایش درر بار مولای متقیان امیرمؤمنان علیه السلام داشته باشیم به اندازه ی فهم و درك خود آن را توضیح می دهیم تا شگفتیهای سخن امیرالمؤمنین علیه السلام و بیانات گرانقدر و پر بهای حضرتش بر همگان روشن شود.